Techniki malarskie wg Michaela Hardinga cz I.

Michael Harding. Techniki malarskie cz I.

Uniwersalność farb olejnych

Farby olejnej nie wynaleziono z dnia na dzień. Przeciwnie – ewoluowała ona od XV wieku po dzień dzisiejszy. Początkowo malarze wiedzieli, że aby moc uzyskać bardziej płynną pracę używanej przez nich tempery dobrze jest dodać do niej nieco oleju orzechowego.  Stopniowo malarze włoscy jak  Antonello da Messina i flamandcy jak Jan Van Eyck zaczęli chętnie stosować ten dodatek ponieważ pozwalał im na stosowanie większej skali tonalnej i uzyskanie intensywniejszych barw.  W kolejnym stuleciu używano już częściej oleju lnianego zastępując nim uzyskiwane z jajek spoiwo.

Wczesna sława farb olejnych wśród artystów związana jest z jej  uniwersalnością zastosowań do wielu technik. Od XV wiecznego impasto Tycjana aż po delikatne przezroczyste plamy Goi. Farba olejna okazała się także trwałym materiałem, w którym dobra praca znajduje trwały efekt. Jeśli tylko zachowa się podstawowe zasady pracy otworzą się przed artystą szerokie możliwości bez niebezpieczeństwa poważnych błędów. Te zasady nie są zresztą bardzo ścisłe możemy znależć w przeszłości przykłady, kiedy artyści je naruszali a ich prace możemy do dziś podziwiać w dobrym stanie. Jeśli jednak zignorujemy je wszystkie grozi nam, że włąściwości fizyczne i chemiczne farb ulegną znacznym zmianom powodując zniszczenie choćby i świetnie namalowanego obrazu.

1. Wybór powierzchni do pomalowania.

Mówiąc o powierzchni mam na myśli dowolny materiał, na który nakładamy farbę olejną oraz grunt. Może to być kamień, metal, szkło czy papier – wszystkie te materiały używano z powodzeniem pod warunkiem odpowiedniego przygotowania.  Oczywiście od dawna najbardziej rozpowszechnione były drewno oraz płótno.  Już 500 lat temu używano jako podkładu niezbyt trwałego drewna topolowego (we Włoszech) oraz ciężkiej lecz długowiecznej dębiny (północna Europa). Wraz z rozkwitem epoki renesansu pojawiało się zapotrzebowanie na coraz większe prace, które często trafiały do coraz odleglejszych zakątków kontynentu. Drewno jako podkład stawało się coraz bardziej kłopotliwe i drogie.

Malowanie na tkaninie było od dawna wykorzystywane przy produkowaniu odzieży. Z czasem zaczęto coraz powszechniej stosować lniane płótno jako podkład malarski szczególnie w Wenecji a później w całej południowej Europie. Dopiero od XIX wieku bawełna jako tańsza i wytrzymalsza zaczęła wypierać len.XX wiek przyniósł rosnący niedobór a co za tym idzie wzrost cen sezonowanego, twardego drewna, który spowodował upowszechnienie wszelkiego rodzaju zamienników w postaci płyt pilśniowych.

Podkład malarski powinien spełniać następujące wymagania:

1. chłonność – powinna chłonąć niewielkie ilości  spoiwa

2.  porowatość – powierzchnia powinna mieć nierówności, które stanowią oparcie dla wyschniętego spoiwa

3.  stabilność – nie powinna podlegać większym ruchom po nałożeniu i wyschnięciu farby.

Metal, szkło oraz większość materiału kamiennego nie chłonie farb wcale. Z kolei drewno oraz podobrazia mają zarówno dobrą porowatość jak i wysoką chłonność, którą trzeba obniżać odpowiednimi zabiegami. Jeśli jednak są źle dobrane lub wykonane przez co zbyt mocno ściągają się lub marszczą warstwy farby rónież pomarszczą się lub spękają.

Przy wyborze podkładu dobrze jest kierować się jakością powierzchni na jakiej chcemy malować.  Zwykle w sprzedaży dostępne są niegruntowane płótno lniane w wielu rozmiarach i gatunkach. Innej powierzchni potrzebujemy do pełnego detali malarstwa portretowego a innej do techniki impasto w pracach o dużym formacie. Jeśli istnieje niebezpieczeństwo rozchwiania delikatnego podobrazia warto rozważyć malowanie na drewnie jednak ograniczeniem może być rozmiar dostępnych podkładów drewnianych lub z MDF.  Alternatywą jest sklejenie podkładu z kilku mniejszych kawałków drewna z wykorzystaniem wspierającej ramy umieszczonej z tyłu.

W następnej części zajmiemy się gruntowaniem powierzchni do pomalowania.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: